Blog

Werken bij Suneco doen we Scrum

Sprints, Scrum, Waterval. Uh, wat? Stuk voor stuk termen die jou ongetwijfeld bekend in de oren klinken als je al een tijdje in de ICT mee gaat. En zo niet: welkom in de wondere wereld van de verschillende methodieken om projecten aan te vliegen. Ondanks dat Waterval best exotisch klinkt *denkt aan zon, zee, strand en palmbomen*, gaat onze voorkeur bij Suneco toch écht uit naar Scrum. In dit artikel vertellen we je waarom.

 

Je kent ze wel, van die enorm complexe projecten. Hoe en waar begin je. Met Scrum ‘versimpelen’ we ieder project, door samen een aantal regels en afspraken te maken. Je maakt het behapbaar. In sprints van bijvoorbeeld twee of vier weken ga je aan de slag met een lijst van onderwerpen. Aan het einde van die sprint kijken we hoe het is gegaan, wat er is gemaakt en niet geheel onbelangrijk: wat onze klant daarvan vindt. Dit is voor ons en de klant hét moment om bij te sturen. 

Vroeger deden we Waterval …

Maar die methodiek is bij ons in het water gevallen. ;-) We dachten toen van tevoren alles uit op papier. Dus een project ging niet geleidelijk en stapsgewijs, maar alles in één keer. Dan kwam je er aan het einde van het project - misschien wel jaren later - pas achter dat hetgeen je opgeleverd had niet helemaal is wat de klant verwacht. En ondertussen ging de wereld door en zijn er alweer nieuwere, mooiere of modieuzere opties beschikbaar. Balen, dat moet anders dus. 

Scrum doe je voor de volle 100%

Jep, als je niet alle regels van Scrum volgt doe je eigenlijk geen Scrum. Je moet het volledig oppakken en daar streven we bij Suneco wel echt naar. Betekent dit dan dat je continu in overleg zit? Hou op, schei uit. Overleggen om het overleggen is zonde. Maar we starten iedere ochtend wel met een start-up van maximaal 15 minuten. Dan weet je wat je de komende werkdag samen oppakt. In de retrospective bespreken we na afloop van een sprint wat goed is gegaan en wat beter kan. 

Hoe ziet het team eruit?

De meeste teamleden zijn developers. Daarnaast is er een Product Owner - negen van de tien keer is dit iemand vanuit de klant. Hij of zij hakt knopen door en bepaalt de prioriteiten. Diegene neemt ook het eigenaarschap voor het product / project waaraan gewerkt wordt en haalt de nodige kennis bij stakeholders, eindklanten, experts en vanuit ‘de wandelgangen’ op. De Scrum Master is er voor het overzicht. Wanneer er iets aan de hand is waardoor het team niet verder kan, dan is het aan de Scrum Master om het team hierin te coachen. 

Oké, wat zien we dan precies als grote voordelen?

Vooral het bijsturen en de transparantie. We gaan empirisch te werk. We - de klant en het team - doen de aanname dat iets werkt. We maken het, toetsen het aan de werkelijkheid en sturen bij. De klant is hier - ondersteund door onze expertise - aan het stuur. Tijdens de sprints betrekken we namelijk de (eind)klant, dit doen we in de review. Dus de kans dat hetgeen we uiteindelijk opleveren niet in lijn is met de verwachtingen van de klant is nihil. Klant blij = wij blij. Dit zorgt voor binding onderling in het team, maar dus ook binding met de klant. Er is veel meer begrip over en weer. Daarnaast zijn het allemaal vaste afspraken, dus het is duidelijk wanneer er wat wordt verwacht. Dit is voor de klant prettig, maar ook als team weten we zo precies waar we aan toe zijn. Het budget en de tijd staan dus vast, maar de scope is flexibel. 

Is het echt een wondermiddel voor alle opdrachten?

Bijna, maar nét niet helemaal. Als je iets heel concreet moet maken, bijvoorbeeld een interface, dan heeft het weinig zin om Scrum te gebruiken. Dan heb je hardere specificaties. Scrum gebruik je als specificaties onduidelijk zijn. Met deze methode maak je die dan juist concreet.

Verwachtingsmanagement is key 

De meeste opdrachtgevers vinden het zelf ook een prettig idee om betrokken te zijn. Zij hebben vaak een jaarbudget. Van tevoren willen ze weten wat projecten kosten en wat het ze oplevert. Logisch, maar dat kunnen we dus op voorhand niet bepalen. En dat vinden klanten nog weleens moeilijk. Ze weten wat ze uitgeven, maar wat ze krijgen is variabel. Het eindproduct komt er, maar de functionaliteiten kun je niet van tevoren weten. Vaak is er een lijstje van wensen dat op een heel hoog abstract niveau is beschreven. Dit kan er in de praktijk dus heel anders uit komen te zien. Dat heeft te maken met verwachtingsmanagement. Maar op deze manier zorgen we er juist voor dat de opdrachtgevers precies krijgen wat ze nodig hebben en wat realistisch is. 

Kom op, er zijn toch ook wel nadelen?

Vooruit. Je houdt het een en ander bij, maar het wordt een gewoonte, dus uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Scrum zorgt juist voor het minimaliseren van ‘waist’. Alleen voor het oplossen van bijvoorbeeld bugs heeft Scrum niet echt regels. Een ad hoc storing die tussendoor komt; hoe ga je daarmee om? Die neem je natuurlijk niet mee in je planning. Soms kun je die meenemen in de volgende sprint, maar als het echt een verstoring is die nu opgelost moet worden, dan moet je daar natuurlijk wel direct iets mee doen. Hele planning door de war. ;-)

Eerste Hulp Bij Scrummen 

Eigenlijk willen we ernaartoe dat iedereen gecertificeerd is in Scrum, PSM1. Zo leer je precies hoe de methode in elkaar zit. Maar we verwachten niet per se van je dat je dit al kunt wanneer je bij Suneco komt werken. Dit kun je ook ‘on the job’ leren. 

Past onze werkwijze bij jou? We zijn op zoek .NET-Developers, een Junior Cloud Engineer en Front-end Developer die ons (Scrum-)team komen versterken. Check hier onze vacatures.